Studiebesök

Så har vi då varit på studiebesök, sonen, hans far, sonens klassföreståndare och jag. Rudebecksgymnaiset i Tidaholm och dess Aspbergerprogram besökte vi. Eleverna som går detta program kan välja att läsa efter samma kursplan som samhälls- eller naturprogrammet. Alla elever på Aspbergerprogrammet bor under sin skoltid i Tidaholm, i lägenheter tillsammans med en eller två kamrater. Första året bor eleverna i ett hus där det finns personal dygnet runt och de har möjlighet att få mycket hjälp utanför skoltid. Andra året flyttar de till ett annat hus där det bara finns personal på särskilda tider och tredje året bor de i ytterligare ett hus som påminner mer om ett vanligt hyreshus. Skulle eleverna på det andra och tredje boendet behöva komma i kontakt med personal så får de ringa efter dem.
Sonen verkade nöjd med studiebesöket och ska boka in sig för att provbo och följa med på lektioner under några dagar. Själv är jag väl inte odelat positiv, men jag uppskattade miljön på gymnasiet och området runtomkring. Det boendet vi besökte verkade också bra och Tidaholm var en mysig liten stad. Det jag känner mig tveksam till är att hela situationen kring gymnasietiden blir så "stämplad" med Aspbergers syndrom. Min son har under hela sin grundskoletid gått i vanlig kommunal skola. Under högstadiet så har han gått i en mindre klass, men det har inte varit någon specialklass. Samtidigt vill jag inte påverka honom på något negativt sätt. Det är ju han som ska gå där och det måste vara hans eget beslut att göra det i så fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0