Droppen som fick bägaren att rinna över

Jag läste ett inägg av en annan bloggare och bestämde mig för att skriva ner detta:
För många år sedan hade jag en klass på mellanstadiet med nästan 30 elever. En dag i början av höstterminen var det mycket varmt ute och termometern inne i klassrummet visade på 34 grader. Varken eleverna eller jag var särskilt sugna på att ha svenska. Det fanns en diskbänk i klassrummet så eleverna kunde dricka vatten. Mitt krav var att de skulle dricka vid diskbänken och inte ta med sig vattenmuggen till sina bänkar. En kille ville naturligtvis utmana ödet så han tog med sin vattenmugg till sin bänk. Den här killen - två skitar hög - hade jag haft året innan och han var både trotsig och tyken. När han då stod där, i det 34-gradiga klassrummet, och vägrade gå tillbaka tilll diskbänken med sin mugg tappade jag tålamodet. Jag slet muggen ur hans hand och hällde vattnet över huvudet på honom. Ingen bra pedagogik, men den hade i alla fall effekt. Att jag sedan fick gå direkt till rektorn efter lektionen och erkänna mitt dåd och sedan ringa elevens mamma är en annan sak...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0