Folktomt

När jag kom in till stan igår, midsommardagen, var i princip alla affärer, restauranger och caféer stängda. Det var inte mycket fok i stan och jag fick känslan av att det inträffat någon katastrof. Det kanske hade varit kärnvapenkrig och en atombomb hade släppts någonstans utanför staden. Eller så hade digerdöden eller pesten kommit tillbaka - kanske ett nytt, muterat utbrott av svininfluensan. Men nej, det var midsommarhelg och då vill folk inte vara kvar i stan utan åker till landet eller kusten.
Jag strosade omkring en stund på gator och torg, mötte några förvirrade utländska turister som tydligen inte blivit informerade om att Sverige nästan är helstängt under midsommarhelgen. På stans populäraste plats, där det annars är fullt av folk på uteserveringarna, slog jag mig ner i en trappa vid vattnet och åt en glass och tittade på änderna som simmade förbi med sina små duniga ungar. Det kändes mycket fridfullt, nästan lite religiöst. Och då är ändå midsommarfirandet en hedninsk fruktbarhetsrit från början...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0