Royalist?

Ja, nu har så Sveriges kronprinsessa gift sig. Det har varit ett väldigt ståhej runt detta bröllop men nu är det avklarat. Jo, jag tittade lite på det för jag har ju varit med och finansierat det hela genom min skatt. Sedan är jag faktiskt lite intresserad trots att det går emot min politiska åsikt.
Som barn och ung vuxen var jag väldigt intresserad av den svenska kungafamlijen och missade aldrig det årliga programet om det kungliga året som gått. Min mormor, som inte var för monarki, kunde inte förstå varför jag var så intresserad av att titta på kungen, drottningen och deras barn. Mormor brukade berätta följande anekdot för mig när det vankades kungligheter på tv:
När jag var liten så brukade vår familj ofta sova över hos mormor och morfar. Min mormor hade inte påslakan utan körde med överlakan och täcke så man såg tydligt täcket och dess mönster. Jag hade ett rosa täcke med rosor när vi sov hos mormor. En gång hade mormor råkat bädda fel så att hon fått det rosa täcket och jag ett ganska oansenligt gult täcke. Min besvikelse var stor och jag krävde att mormor skulle bädda om sängarna. I ett försök att slippa det sa mormor: "Men det är bara du och kungen som har ett sånt täcke". Det argumentet bet inte på mig som svarade: "Ja siter i kyngen! Ja vill ha ditt täcke!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0