Ett nej ÄR ett nej!

En gång för många år sedan sa Billy Butts försvarsadvokat, Kerstin Sandels: "Ett nej är inte alltid ett nej". Hon syftade på att om en kvinna säger nej till sex så är det inte säkert att hon menar nej. En oerhört korkad replik - speciellt med tanke på att hon själv var/är kvinna.
Jag funderar över varför en kvinnas nej inte tas på lika fullt allvar som en mans nej. Detta gäller både i privatlivet och arbetslivet. Kan det vara så att män har svårt att ta ett nej från en kvinna? Det känns nog inte bra för deras självkänsla. Jag misstänker att det är så i många fall, har själv råkat ut för det flera gånger. Det har t o m hänt att män kommenterad med: "Det vill du visst", när jag sagt att jag inte vill i något sammanhang. De tror sig alltså veta bättre än jag vad jag vill och inte vill, vilket naturligtvis är omöjligt. Ett nej ÄR ett nej. Ett "nja, kanske" eller "nja, jag vet inte" är däremot inte något tydligt nej. Tror faktiskt det skulle bli mindre våld om män lärde sig att ta ett nej, istället för att resonera:"I won't take no for an answer!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0