Första maj

I dag är det första maj. Denna dag betyder i första hand "en helgdag/ledig dag". Naturligtvis är jag väl medveten om att denna dag traditionellt sett är arbetarrörelsens dag, en dag då man demonstrerar. En första maj, i min ungdom, var jag med och demonstrerade med SSU. Vi var först med i det kommunala demonstrationståget, sedan åkte vi till Göteborg och var hoppade in i tåget tillsammans med Göteborgs SSU:are. Minns att jag tyckte det var roligt att gå där och ropa: "Vi vill ha sex! Vi vill ha sex! Vi vill ha sex timmars arbetsdag!" När vi tröttnat på att tåga och ropa så gick vi på Liseberg.
Några gånger när jag var barn var jag med min mormor och tittade på demonstrationståget i Borås. En gång var jag med min kusin och hennes pappa på första maj. Då stod vi på Avenyn i Göteborg och tittade på första maj-tåget.
Idag har jag suttit hemma och studerat. Vem vet, nästa år kanske jag är med och demonstrerar igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0