Parodi

Min katt Majsan jamar för det mesta ganska tyst och diskret. När jag eller någon annan pratar med henne så svarar hon ofta med ett hmm-liknande ljud. Ibland låter det som hon säger "mamma". Sedan en tid tillbaka jamar hon med ett väldigt välartikulerat "mjau". "Mjau, MJAU, M J A U U" låter hon, nästan som om hon parodierar på en katt/sig själv.
Majsans utpräglade mjau påminner mig om en lärare jag hade när jag läste på lärarhögskolan. Han var amerikan och undervisade i dramatik. Han pratade svenska med en mycket kraftig amerikansk accent. Han lät verkligen som om han gjorde parodi av sig själv. På hans föreläsningar hade jag fullt upp med att hålla mig för skratt de första minuterna. Sedan gick ytterligare en stund åt att förstå innebörden av vad han sa. Först i slutet av föreläsningarna kunde jag ta till mig det han förmedlade. Egentligen var det synd eftersom han var kunnig och ämnet var intressant. Men tänk er själva att försöka lyssna på en person som låter som när Robert Gustavsson imiterar Tony Irving...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0