Manligt självförtroende

Många gånger under årens lopp har jag funderat på det manliga självförtroendet. Många män har - enligt min åsikt - en överdrivet positiv bild av sig själva. Naturligtvis är det positivt med en bra självförtroende, men det är skillnad på att ha bra självförtroende och helt sakna självdistans.
Nyligen träffade jag på en man när jag var ute på krogen. Vi pratade lite och av någon anledning sa mannen: "Jag är inte bög, men det är många som tror det." Jag hade inte fått intryck av att han var bög och det talade jag om för honom, men kunde inte låta bli att fråga varför många trodde det. "Det är för att jag ser bra ut", svarade han. "Gör du?" tänkte jag, men jag lyckades hålla god min.
På sk dejtingsajter hittar man ofta formuleringar som "Ser bra ut enligt andra" på mäns profiler. Det mest slående med dessa mäns profiler är att de saknar bild så det blir omöjligt att skaffa sig en egen uppfattning om hur "bra" personen ser ut. Jag kan inte heller låta bli och undra vilka "andra" är... Kanske mannens mamma eller en kompis med gravt synfel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0