Konsument med rätt att klaga

Jag ska aldrig mer köpa någon vara eller tjänst av en gatuförsäljare! För snart två veckor sedan var det vårmarknad i Borås. Då blev jag och mina döttrar stoppade av en försäljare från en mobiloperatör. Det slutade med att jag förlängde mitt nuvarande abonnemang och teckade ett nytt åt min äldsta dotter. Varsin ny mobiltelefon ingick i avtalet. Dottern fick med sig sin på en gång, men min skulle skickas med posten. Jag har fortfarande inte sett till min utlovade mobil, trots två påringningar till mobiloperatören. Vid båda tillfällena har jag fått besked om att mobilen skickats. När jag ringde idag igen visade det sig att mobilen inte skickats ännu! Då sade jag kallt att jag ville häva avtalet med hänsyn till den ångerrätt som gäller vid hemförsäljning och denna typ av försäljning.
Att känna till sina rättigheter som konsument och kunna hänvisa till konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen är något som jag även tidigare haft nytta av.
För några år sedan bodde jag och en kompis på hotell i Malmö. Vi hade bokat ett dubbelrum för två nätter, men det hade blivit något fel så vi fick två enkelrum första natten. Genom att hänvisa till konsumenttjänstlagen så blev vi kompenserade för hotellets misstag genom att bara behöva betala för en natts boende.

Kommentarer
Postat av: Göran

detta har hänt mig flera gånger och jag tycker verkligen att detta är ett förargande problem!

jag ville även säga att din blogg är fantastiskt inspererande och uppdatera gärna lite oftare.

Med vänliga hälsningar Göran.

2011-06-16 @ 01:56:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0